søndag den 30. oktober 2011

Effektiv slankekur med fedtforbrændende mad

Du finder mange reklamer for mirakel slankekure i form af piller og kakao drikke. Andre møder kostkonsulenter med komplicerede kostplaner, som er umulige for almindelige mennesker at følge. Du kan købe dig fattig i slankeundervisning, bøger og dvd’ere med slanke berømtheder der lovpriser den nyeste kost dille.

Desværre bliver vi gang på gang skuffede over de mange slankeløfter, min erfaring er nemlig at de sjældne hjælper andre end bagmandens pengepung. Men fortvivl ikke, det er faktisk muligt at tabe sig uden nogen af disse vidunder kure, og på en helt naturlig måde.
Ved at følge en sund mad i kombination med de særligt fedtforbrændende fødevarer, så er det muligt at
få en nem slankekur der virker. Det er ikke raketvidenskab, at mættende mad med et lavt kalorieindhold gør det muligt at tabe sig meget hurtigt.

Hvad er fedtforbrændende mad?
Fedtforbrænding mad hjælper dig med at forbrænde flere kalorier, end du indtager igennem munden – de kaldes populært for negative kalorie fødevarer. Disse fødevarer forbrænder mere fedt end de kalorier som de selv indeholder. Fedtforbrændende
madvarer kræver mere energi for kroppen at fordøje end de kalorier der i maden, derfor bliver kroppen er nødt til at tappe energien fra sine fedtreserver.
Hvis du fylder din krop med for meget mad, er dit stofskifte på overarbejde og kan ikke omdanne alle de mange kalorier til energi, det bliver i stedet gemt som overskydende fedt. Fedtforbrændende fødevarer indeholder generelt mange kostfibre, som er den sværeste mad bestanddel for kroppen at fordøje. I forsøget på at fordøje fibrene vil kroppen skulle bruge ekstra energi, og heri ligger hele hemmeligheden i hvorfor fiberholdig mad er blevet voldsomt populært i Danmark.

Fedt forsvinder ikke bare
Fedt kan ikke bare opløse sig selv eller smeltes væk – der findes heller ikke piller og kemiske stoffer der fjerner kropsfedtet. Fedt kan kun fjernes ved at bruge energi, bruger du mere energi end du indtager, så taber du dig med garanti. Sørger du for ekstra motion i kombination med fedtforbrændende diæt, så kan du ikke undgå at tabe dig. Fedtdepoterne skrumper meget hurtigt når du bruger kroppen og dit indre forbrændingsanlæg knokler med de seje kostfibre.

Fedtforbrændende og sunde fødevarer
De fleste fedtforbrændende fødevarer er generelt gavnlige for dit helbred, fordi de er fyldt med vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer.

Eksempler på fedtforbrændende mad
Vitamin C: Fødevarer med mange C-vitaminer er effektive til at begrænse kroppens optag af fedt. Æbler og broccoli er nogle af de bedste danske madvarer med C-vitaminer

Fuldkorn: Korn har et højt fiberindhold, som kroppen skal bruge masser af energi for at fordøje. Havre er særlig virkningsfuld som fedtforbrændende og slankende mad, da havren giver en rigtig god og varende mæthedsfornemmelse.

Chili, paprika og cayenne peber er termogeniske og fedtforbrænder fødevarer – og en effektiv slankekur er ofte baseret på deres helt særligt slankende egenskaber. De indeholder capsaicin, som udover halsbrand også øger både puls og stofskifte.
Udvalgte proteiner: kylling, kalkun, magert oksekød samt laks er alle proteiner der øger forbrændingen og dermed fremskynder vægttab.

Grøn te: Ud over at være ekstremt rig på de sunde antioxidanter, som menes at modvirke kræft, så indeholder grøn te også stoffet EGCG. Det kemiske stof EGCG får hjernen og nervesystemet til køre i et højere gear, den øgede aktivitet får kroppen til at forbruge mere energi. Der er ingen tvivl om at vi er mange der har oplevet at grøn the giver vægttab, og der er som regel tale om varige vægttab da de fleste fortsætte med at drikke grøn the.

Slankende mad
Frugter der slanker:
  • Abrikoser
  • Ananas
  • Brombær
  • Blåbær og mosebøllebær
  • Ferskner
  • Kirsebær
  • Jordbær
  • Grapefrugt
  • Druer (sorte eller lilla – indeholder store mængder antioxidanter)
  • Citronfrugter
  • Limefrugter
  • Mango
  • Nektariner
  • Pærer
  • Tranebær
  • Hindbær
  • Vandmelon
Grøntsager der slanker:
  • Broccoli
  • Rosenkål – langt bedre end deres rygte ;-)
  • Kål, grønkål i særdeleshed. Kålkuren er en kur der består af masser af kål
  • Gulerødder
  • Blomkål
  • Purløg
  • Majs
  • Grønne bønner
  • Porrer
  • Svampe, også den almindeligt udbredte champignon
  • Løg, herunder især hvidløg
  • Appelsiner
  • Ærter
  • Bønner – indeholder mange kostfibre
  • Peberfrugter i alle farver, rød, grøn og gul
  • Græskar
  • Radiser
  • Rødkål
  • Spinat, du bliver ikke stærk men slank
  • Squash
  • Tomater

Andre overvejelser omkring slankende fødevarer
Du skal ikke forvente at du alene kan opnå et vægttab ved at spise slankende fødevarer, du skal også selv hjælpe til.
Du kan tabe dig ved at fokusere på hvad du spiser, hvor meget du drikker og at du får så meget motion og søvn som muligt.

Motion er dog ubetinget den største faktor i en succesfuld slankekur, det er nemlig den hurtigste måde at brænde en masse af kroppens reservedepoter af.
Når du motioner er det vigtigt at du får rigeligt at drikke, da kroppen fungerer mest effektivt når vanddepoterne er fyldt op. Vent aldrig med at drikke til du føler tørst, du må gerne drikke løbende da det også hjælper på din mæthedsfølelse. Drik regelmæssigt i løbet af dagen.

Søvn er godt for din generelle sundhed, og det er under søvnen at din krop regenereres efter motion.
Bruger du rådene i denne artikel og sørger for motion, vand og søvn, så er der næsten garanti for et permanent vægttab. De fedtforbrænde fødevarer vil booste dit vægttab og medvirke til, at din almene sundhed og livsglæde øges.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar